Instrumentene

Jeg er litt spesiell i og med at jeg har svennebrev i å lage to forskjellige instrumenter. Da jeg vokste opp hadde jeg en mor som spilte gitar, og en far som spilte fiolin, så for meg som måtte lære å spille begge deler, så var det naturlig å lære og lage de begge to også. Å velge mellom en av de ville ha vært som å velge mellom mamma eller pappa, og for mange unge er det en umulighet. Så da måtte det selvfølgelig bli begge deler. Det tok meg noen år ekstra, men jeg angrer ikke et sekund i dag. Her vil jeg skrive litt om hva jeg har måtte lære for å kunne lage disse instrumentene.

 

Gitarer:

Jeg er spesialisert på å lage akustiske gitarer. Dette er fordi jeg trives best med å jobbe med tre. Jeg tar imot elgitarer til reparasjon, men jeg lager de ikke. Dette er fordi jeg ikke har plass i verkstedet mitt til en elgitardel, og fordi jeg rett og slett ikke synes det er like gøy å lage elgitarer som akustiske gitarer. Det er kunsten og håndverket jeg trives best med, og jeg synes jeg får mye bedre til med de tradisjonelle akustiske gitarene. Så får de som er litt mer moderne og hippe enn meg fokusere på elgitarene.

 

For å kunne begynne å lage gitarer så har jeg måtte tilegne meg god kjennskap til treverk og dets egenskaper, anvendelse og bearbeidingsmuligheter. Her er det viktig å kunne det grunnleggende arbeidet med tre slik som: måling, tegning, saging, filing, bøying, høvling, sikling, pussing, broshing, boring, knivarbeid, treskjæring og dreiing. Som dere sikkert skjønner så var tresløyd mitt favorittfag i skoletiden.

 

Etter at treet er ferdig så kreves det skikkelig overflatebehandling. Jeg fremstiller lakk og oljer etter en egenprodusert oppskrift som jeg har utviklet fra min gamle læremester sin oppskrift, og all lakkering foregår for hånd.

 

Metallarbeid må også til. Selv om jeg er flinkest med tre så er det viktig med kjennskap til metaller brukt i gitarproduksjon. Jeg produserer metalldeler ved hjelp av enkelt produksjonsutstyr. Som lærling matte jeg lære dreiing av metalldeler, lodding, gjenging og bøying av metallplater til forskjellige profiler. I tillegg til dette er retusjering og rensing av gamle instrumenter viktig å lære seg om man skal jobbe med restaurering og vedlikehold av gitarer slik jeg gjør.

 

Innen reperasjon og laging av gitarer har jeg typiske arbeidsoppgaver som: lage hals- hode og gripebrett, fuging og høvling av lokk og bunn, bøye og sikle sarger, tilpasse lokk og bunn til sarg, lage hulkile, innfelling av innleggslister, tilpasse lydhullene, lime sammen og gjøre ferdig resonnansekasse og tilpasse stemmemekanikk. I tillegg kommer all type reparasjon på diverse skader som har oppstått på instrumentet.

 

Fioliner:

Fioliner og gitarer er ikke så kjempeforskjellige å lage egentlig. Det er samme trearbeidet, men selvfølgelig i mindre skala. Det er også samme overflatebehandlingen bortsett fra at fioliner blir også behandlet med perlemor. Det er også samme arbeidsoppgavene og fremgangsmåte som på gitarer. Forskjellen ligger i at jeg har litt mer treskjæring på fioliner enn på gitarer, og jeg liker å lage mer intrikate mønstre på fiolinene.

 

Jeg legger alltid hele min sjel i skapelsen av et nytt instrument, om det så er fiolin eller gitar. Jeg kan love deg et godt resultat og et helt eget instrument du virkelig blir glad i.